cytrulina, jabłczan cytruliny

Cytrulina – wszystko, co musisz wiedzieć!

Cytrulina jest to organiczny związek chemiczny z grupy aminokwasów endogennych, pochodna ornityny. Po raz pierwszy cytrulina została wyizolowana z… arbuza! Ze względu na swoje właściwości pomupjące jest często dodawana do suplementów przedtreningowych. Cytrulinę stosuje się również w leczeniu takich chorób jak np.: demencja, osłabienie mięśni, anemia sierpowata, dysfunkcje erekcji, nadciśnienie tętnicze czy cukrzyca. Suplementacja cytruliną poprawia proces przetwarzania amoniaku i tlenku azotu.

Jeśli chcecie dowiedzieć się więcej o tej substancji, poznać efekty jej stosowania oraz szczegóły dotyczące przyjmowania i dawkowania – zachęcamy do dalszej lektury naszego artykułu!

Czym jest cytrulina?

Tak, jak wcześniej pisaliśmy, cytrulina jest związkiem chemicznym z grupy α-aminokwasów endogennych. Oznacza to, że nasz organizm jest w stanie wyprodukować ją samodzielnie ( w przeciwieństwie do aminokwasów egzogennych, które musimy dostarczać z zewnątrz). Gra ona niezwykle ważną rolę w cyklu ornitynowym, zwanym także cyklem mocznikowym. Jest to proces, w którym dwutlenek węgla i amoniak są dodawane do ornityny tworząc l-cytrulinę, która następnie przekształcana jest w argininę. Proces ten może zachodzić w wątrobie, jelitach, z l-argininy (w ok. 10%) lub l-glutaminy (w ok.90%).

Gdzie można znaleźć cytrulinę?

Na pewno w arbuzach, ale o tym wspominaliśmy już na początku. Duże ilości tej substancji znajdziemy także w ogórkach, melonach, czosnku oraz cebuli. Innymi źródłami, na które warto zwrócić uwagę są również soja, migdały, ciecierzyca oraz kakao.

Oczywiście cytrulina występuje również w postaciach wyekstrahowanych suplementów oraz leków.

Dostępne formy cytruliny

Aktualnie w sprzedaży dostępne są dwie formy cytruliny. Są to:

  • L-cytrulina,
  • Jabłczan cytruliny.

Obie formy możemy uznać za skuteczne i spełniające swoje funkcje. Teoretycznie za „lepszy” uznaje się jednak jabłczan cytruliny. Jest to spowodowane tym, ze ma on silniejsze właściwości pompujące. Działa jednak z pewnym opóźnieniem, w przeciwieństwie do l-cytruliny, której efekty obserwujemy o wiele szybciej.

Efekty stosowania cytruliny oraz jej wpływ na zdrowie

Pomimo tego, że cytrulina nie jest bezpośrednio zaangażowana w budowę naszych mięśni wykazuje szereg korzyści, zarówno związanych z wynikami sportowymi, jak i z naszym zdrowiem. Poniżej niektóre korzyści wynikające z jej stosowania.

  • Redukacja DOMS’ów (opóźniony ból mięśniowy spowodowany treningiem),
  • Zwiększenie poziomów ATP w organizmie,
  • Możliwość zwiększenia objętości i wydajności treningowej,
  • Poprawa wydolności podczas ćwiczeń
  • Pozytywny wpływ na ochronę układu sercowo-naczyniowego,
  • Wyraźne obniżenie ciśnienia krwi,
  • Zwiększanie poziomu tlenku azotu w ciele,
  • Lepsze ukrwienie i odżywienie mięśni,
  • Zwiększenie produkcji hormonu wzrostu,
  • Skuteczne zmniejszenie uczucia zmęczenia,
  • Przyspieszenie regeneracji potreningowej,
  • Podkręcenie metabolizmu,
  • Pompa mięśniowa.

Ponadto cytrulinie przypisuje się właściwości antykataboliczne. Powodowana przez nią pompa mięśniowa pozwala nie tylko poprawić wyniki sportowe, ale także zabezpieczyć mięśnie przed niepożądanym rozkładem dzięki lepszemu ich odżywieniu.

Jak należy dawkować cytrulinę?

Przyjmuje się, że po cytrulinę powinny sięgać osoby, które są aktywne fizycznie. Rekomendowana dawka mieści się w przedziale od 2 do 6 gramów. Najcześciej polecanym sposobem przyjmowania cytruliny jest jej podzielenie na dwie dawki. Jedną należy zażyć rano lub wieczorem, drugą natomiast – przed treningiem. W przypadku suplementów złożonych, kompleksowych, nalży stosować się do zaleceń zawartych na etykiecie opakowania.

Z czym przyjmować cytrulinę?

Z argininą. I tutaj moglibyśmy zakończyć temat, ale postaramy się go trochę dla was rozwinąć. Połączenie argininy i cytruliny gwarantuje lepsze ukrwienie tkanki mięśniowej, dotlenienie oraz odżywienie mięśni. To w prosty sposób przekłada się na lepszą pompę. Kolejną zaletą tego duetu jest zapewnienie doskonałych warunków do syntezy włókien mięśniowych.

Poza tym, zdwojona moc tych aminokwasów prowadzi do zmaksymalizowania produkcji tlenku azotu, poprawę wydolności tlenowej i skrócenie czasu regeneracji.

Potencjalne skutki uboczne stosowania cytruliny

Cytrulina, przyjmowana w rekomendowanych dawkach, jest uznawana jest za suplement bezpieczny. Nie powoduje ona właściwie żadnych poważnych skutków ubocznych. Jeśli jednak cierpisz na choroby przewlekłe związane z układem sercowo-naczyniowym, pokarmowym lub przyjmujesz leki w związku z innymi schorzeniami – warto skonsultować się z lekarzem przed włączeniem cytruliy do diety.

Bibliografia:

  1. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20865676
  2. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23224924
  3. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17953788
  4. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21154265
  5. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17513449

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *